7. huhtikuuta 2009

Vaikeuksien kautta voittoon

Onneksi norjalaiset viettävät pääsiäistä pitkän kaavan mukaan, ja pääsin nyt aloittamaan loman ensi viikon tiistaihin asti. Olen tosiaankin hengähdyksen tarpeessa, koska viimeiset viikot ovat olleet hektisiä. Olen ollut yötä päivää sääpallonlennätysvalmiudessa: kytännyt säätä ja neuvotellut lennonjohdon kanssa. Kahden viikon pallokampanja kutistui 8 päivän mittaiseksi, koska ensimmäiset 6 päivää sää näytti kaikki oikkunsa. Ensin oli kolmisenkymmentä astetta pakkasta, joka hyydytti laitteet. Tammikuun jälkeen ei ole ollut yhtä kylmää. Sitten tuli useampi tuulinen päivä, ja tuulilukematkin olivat korkeimmat pitkään aikaan. Sitten jo aloin vitsailemaan, että kohta tulee sitten lumisade, joka estää pallon lennätyksen... ja tietenkin se tuli ja kesti paljon kauemmin kuin sääennusteet ennustivat. Lunta tuli enemmän kuin koko talvena. Sitten kun lumisade vihdoin loppui, oli tietenkin tie tukossa mittauspaikalle. Lumeen juuttunutta autoakin tuli siis kaivettua. Näiden vastoinkäymisten jälkeen alkoi onneksi hyvät ilmat, mutta sitten lennätyksen rajoitteena oli lentoliikenne. En todellakaan tiennyt, että Longyearbyenin lentokentällä olisi tosi paljon lentoliikennettä. Ensin kun kaivosmiehet on lennätetty töihin ja turisitit tuotu mantereelta, alkoi turistien lennätys venäläisillä koneilla pohjoisnavalle. Jäätilanteen takia laiva ei ole päässyt tuomaan rahtia, joten mantereelta tuli useita rahtilentoja. Myös sairaita on kuskattu ambulanssilennoilla. Välillä tuntui, että kenttähän on yhtä vilkas kuin Frankfurtin kenttä. Kaikesta vastoinkäymisistä huolimatta, saimme kaiken kaikkiaan kerättyä 28 kaunista pystyprofiilia sääpallollamme.

Monet ovat lähteneet jo pääsiäisretkilleen. Minulla ei ole isoja paineta retkeillä, sillä lähden ensi viikolla ihan tarpeeksi isolle retkelle, eli vuotuiselle risteilylle. Tällä kertaa olen täysin vastuussa meteorologista mittauksista, joita opiskelijoiden kanssa tehdään. Vielä ei ole laivan kulkureitti selvillä, mutta 12 päivässä ehtii vaikka minne.

Sääpallo aamuauringon paisteessa.

Mittauksia jatkettiin iltahämärään... eli puolilleyöin.

En ole koskaan iloinnut aura-auton näkemisestä enemmän kuin toissasunnuntaina, edes suomalainen sisu ei meinannut riittää eteenpäin pääsemiseen lumisella tiellä mittauspaikalle.

Ei kommentteja: